Skadebehandling

Monolitten Fotball er opptatt av at alle i klubben er forberedt på skadesituasjoner som kan oppstå. Hva kan vi gjøre for å være forberedt på skadesituasjoner i forkant og etterkant?

Vi benytter i dag PRICE-prinsippet. Kort forklart:

P – Beskyttelse (protection)

R – Hvile (rest)

I – Is (ice)

C – Kompresjon (compression)

E – Heving (elevation)

Ved en skadesituasjon som har oppstått så er det muskelen som har blitt skadet, vil muskelen danne seg en blodsamling på skadestedet etter kort tid (30 sekunder). Er skaden akutt for eksempel på en leddbåndskade og den ikke blir behandlet vil den heve veldig etter få minutter. For å minke skadeomfanget så er det viktig å starte behandlingen raskt og gjøre den etter PRICE-prinsippet i riktig rekkefølge.

Beskyttelse:

Det skadde området må beskyttes mot ytterligere skade og spesielt viktig er de første 48 timene ettersom skaden fortsatt kan blø inne i det skadde kroppsvevet på skadeområdet. Her er det og viktig å unngå bevegelighet etter skaden og få hjelp/støtte av andre.

Hvile:

Etter at skaden har oppstått er det avgjørende at skadestedet må holdes i ro. Det er for å forhindre mer blødning og ytterligere press på skaden. Er man for eksempel skadet i venstre foten, bør man ikke gå, stå eller løpe før skaden har fått roet seg ned.

Is/nedkjøling:

Is og nedkjøling demper først og fremst smertene etter en skade. Ved å nedkjøle skadeområdet vil blødningen bli mindre og smertene mer kontrollerte. Unngå å sette is, kjølepakninger eller kjølespray direkte på skaden uten noe i mellom. Det er for å forhindre frostskader. Skadestedet bør holdes holdes nedkjølt i de første 4-8 timene eller så lenge det gjør vondt. Se til og ta av isen i ny og ne for å få forhindre frostskader og sette på nye nedkjølingsutstyr. Gjerne også prøv å beveg det skade området rolig, men ikke forhastet, men kontrollert. Har man ikke is eller lignende i nærheten, kan man holde den skadde kroppsdelen under rennende vann. Det må gjøres i 20 minutter hver tredje og fjerde time.

Kompresjon med trykkbandasje:

Kompresjon er for å redusere hevelsen i det skadde området. Har man mindre hevelse, da vil man trenge mindre tid på restituere. Legg en trykkbandasje rundt skadestedet og bandasjen må være stram og sitte godt, men ikke for stram at bandasjen hindrer blodsirkulasjonen rundt det skadde området. Kompresjonen bør opprettholdes de første 48–72 timene.

Hold kroppsdelen høyt:

Kroppsdelen som er skadet må holdes høyt. Over hjertehøyde er anbefalt hvor blodtrykket vil bli lavere på skadestedet og blødningen vil minke. Ligg ut på sofaen med puter som støtter og setter beinet høyere opp.

Nemus Skøyen

Monolitten Fotball har samarbeid med NEMUS Skøyen om rehabilitering og oppfølgning etter skader. Vi ønsker at alle våre spillere benytter seg av dette samarbeidet for å få tett og god oppfølgning. Les mer om NEMUS skøyen på deres hjemmeside.